Johan Jørgens. Aandal
1870 - 1923 (53 år)Vognmenn i Trondheim.jpg
Vognmann var en tidligere yrkesgruppe som drev leietransport med hestetrukne kjøretøyer.
på bildet finner vi Knut Jons. Kvande f. 1871 i Låna, Kvanne
Vognmenn
i Trondheim
https://www.strindahistorielag.no/wiki/index.php/Vognmann
Vognmann var en tidligere yrkesgruppe som drev
leietransport med hestetrukne kjøretøyer.
Vognmennene løste borgerbrev og måtte for å få dette
fremvise minst en brukbar hest, to seler, karjol, gigg,
smal- og breislede, samt vannkar med bøtte for bruk ved brann,
ettersom vognmennene hadde et spesielt ansvar for vanntransporten i slike
tilfeller.
Vognmannslauget (også kalt Kjørerlauget) er kjent siden 1741
selv om det sikkert har vært profesjonelle vognmenn i byen langt tidligere.
Vognmennene skulle ikke bare stå for transport innen byen, men måtte på
forespørsel også skysse til skysstasjonene Haugan i Malvik, Rønningen i Klæbu.
Esp i Leinstrand og Bosberg på Byneset.
Vognmennenes vognmateriell var opprinnelig svært enkelt. men
den første vognen med fjæring ble tatt i bruk i 1879. Omkring 1865 hadde byen
hele 65 vognmenn. et antall som i 1880 var redusert til 30.
Fra 1867 drev vognmennene regulær drosjetrafikk mellom
Torget og Hjorten og i 1883 ble virksomheten organisert i et eget drosjevesen,
under ledelse av vognmann Nicolay Moxness. Det ble utstedt 55 drosjeløyver og
Torget ble hestedrosjenes faste tilholdssted. I 1888 organiserte vognmennene
seg i Trondhjems Vognmand- og Leievognforening (nå Trondhjems
Vognmandsforening).
Vognmennene gikk etter hvert over til å bruke bil, eller de
ble utkonkurrert av de kollegene som investerte i biler. 1908 opprettet de
Trondheims første automobildrosjeselskap.
Eier av original/Kilde | Ola Svorken |
Filnavn | Vognmenn i Trondheim.jpg |
Filstørrelse | 50.86k |
Dimensjoner | 1080 x 649 |
Linket til | Lorentz Edvards. Boxaspen; Johannes Endres. Hånde; August Gerhard Eriks. Ranheim; Robert Jakobs. Williamsen; Knut Jons. Kvande; Johan Jørgens. Aandal; Nils Ols. Finnvik; Ludvik Rasmuss. Lossius |