Dampen
» Vis alle «Forrige «1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 15» Neste» » Lysbildefremvisning
70 år siden «Statsraad Riddervold» forliste i
Bøfjorden
Av Thor Holten
DS «Statsraad
Riddervold» ble bygd av Bergen Mek. verksted i 1877 for rederiet Parelius &
Johnsen i Kristiansund. Den hadde følgende hoveddimensjoner: Lengde 130,4 fot
(ca. 43 m). Bredde 18,1 fot (ca. 6 m). Dybde 9 fot (ca. 3 m). Så den var
forholdsvis lang og smal, men den gjorde god fart, 11-12 knop. Den hadde
sertifikat for 298 passasjerer.
Navnet
hadde den «fått» av statsråd Hans Riddervold som var statsråd i
Kirkedepartementet fra 1848-1872. Han var biskop i Trondheim, og var på
Stortinget fra 1827-1842, og flere år som president.
Jernbanen
var bygd frem til Trondheim og Christiansunds Dampskibsselskap tok over båten
og satte den i rute Kristiansund – Trondheim tre turer pr. uke (Senere ble
Nordmøre Dampskibsselskap eier av «Statsraaden» inntil MRF overtok den i 1920).
«Statsraaden»
gjorde så god fart at den innehadde «Trondheimsfjordens blå bånd» i flere år,
da den gikk i fra «Fosen-båtene». Den gikk i Trondheimsruta helt til «Driva»
kom i 1909. Etter den tid gikk den mest på de lengste rutene som gikk ut fra
Kristiansund, slik som Sunndalsfjorden og Todalsfjorden. En dag inn fjorden, og
neste dag ut.
28. april
1940 ble «Statsraaden» bomba av tyskerne ved Omsundet. En bombe gikk gjennom
billettkontoret (bak styrhuset) og ned i lasterommet, hvor den traff et
asfaltfat uten å eksplodere. Den hadde da ca. 60 passasjerer om bord.
Da gikk det
verre på en tur den skulle gjøre lørdag 4. mars i 1944 i rute fra Kristiansund
til Surnadalsøra. På Halsa hadde det kommet ombord et sangkor som skulle holde
en konsert på ungdomshuset «Bygdevangen» (i dag Bøfjorden sjøbruksmuseum).
«Statsraaden» hadde et mannskap på 9-10, så det var totalt ca. 60 mennesker om
bord. Den hadde anløpt Torjulvågen i 20-tiden, og var på vei over fjorden til
Skrøvsetvik.
Det var
litt nordvestlig vind, men veldig tett snøtjukke. Den fløyta for Skrøvsetvik,
og da var det vanlig at flere av passasjerene samla seg på dekk. Sangkoret fra
Halsa skulle jo også av der. Ved innløpet til Bøfjorden er det noen holmer og
skjær, og ca. kl. 20.30 støtte den på et undervannsskjær ved Skrøvsetholmen.
Først et lite støt, så et kraftigere, og den krenget raskt over til styrbord
side.
Kaptein på
«Statsraaden» var Henrik Stiansen, og han omkom. Han hadde stått ved
maskintelegrafen på en trapp ved styrhuset. Han hadde falt og traff hodet mot
et stativ for livbelter, og var død da de fant han ved brovingen. «Statsraaden»
brukte fløyta flere ganger og folk kom med flere robåter og motorskøyta
«Teodora» fra Bølandet og berga alle passasjerene og mannskapet.
Natta etter
forliset glei båten akterover, slik at bare forskipet og styrhuset var over
vannflata. Min far Julius Holten var maskinist om bord. Hans lugar var på
styrbord side om lag midtskips, så hans lugar var under vatn.
Av et bilde
ser en at det er 2 bergingsbåter som arbeider sammen om å heve «Statsraaden».
Kanskje det er «Hercules» og «Sterkoder» fra Norsk Bjergningskompani?
Av fars
mønstringsliste ser jeg at han mønstra av «Statsraaden» 10. mars, fire dager
etter forliset. Trolig var det Storvik Mek. Verksted som reparerte
«Statsraaden», og dem må ha gjort et raskt og godt arbeid, for far mønstra på
igjen 1. mai (etter ca. 7 uker).
«Statsraaden»
ble solgt til opphugging i 1949, så den gikk i rutefart på Nordmøre i hele 72
år. En «trofast sliter» var dermed borte fra havnebildet i Kristiansund og
Nordmørsfjordene.
Far mønstra
av «Statsraaden» 1. desember i 1948, så han var nok den siste maskinisten der
ombord.
Artikkelen er fra Nordmøre museums årbok 2014
DS Riddervold ved Kanestraum.png
Historen om DS Statsraad Riddervold
Filnavn | DS Riddervold ved Kanestraum.png |
Filstørrelse | 631.26k |
Dimensjoner | 1285 x 518 |
» Vis alle «Forrige «1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 15» Neste» » Lysbildefremvisning